Friday, 17 February 2017

Resepi Jus Peria dan Khasiatnya

Assalamualaiku dan salam sejahtera...

     Konnichiwa...hajimemashite?...
Hihi...hari ni Jepun pula tiba tiba.Dalam bahasa Melayu bermaksud...'selamat petang..
apa khabar?'.Fiza teringat satu cerita ni drama jepun tau..ceritanya best sebab heroin drama
tu clumsy..hihi..
tapi masalahnya berkurun dah tengok lupa dah akan tajuknya..sorry.Tapi Fiza ingat lagi cerita nya macam mana cuma satu part tu kene sangat dengan tajuk entry Fiza kali ni.Nak tahu ceritanya??

Heroin jepun dalam drama tu bila stress je nak tahu dia makan apa?..ha..dia makan 'goya'.Ada satu malam tu heroin tu stress sangat dia potong 'goya' dalam 3 biji besar lepas tu dia goreng biasa je penuh satu pan dan sampaikan hero dalam drama tu sorokkan 'goya' sebab heroin allergy 'goya' tapi..yang Fiza tak boleh terima hakikatnya heroin jepun tu makan macam nasi.Allahu...kita nk mamah sepotong pun tak mukin habis 'goya' tu.'Goya' tu ap ye? 'goya' dalam bahasa melayu dipanggil peria.Fiza akan cerita tentang peria a.k.a 'goya' hari ini.


    Peria katak adalah sejenis tumbuhan yang paling pahit di dunia tau.Pahit ya amat..macam mana heroin jepun tadi boleh makan peria katak ni macam makan snek.Entry kali ni Fiza nak ceritakan tentang peria katak.Apa khasiat peria katak ye sampaikan Fiza pilih entry kali ni peria katak?..nak tau jom baca..

   Peria katak ni nama botaninya momordica charantia.Tapi peria ni banyak bentuk..ada yang menggerutunya kurang dan panjang macam terung,ada yang kecil tapi kulit nya bahgian luar tu amat menggerutu.hihi.Fiza kalau bagi pilihan Fiza makan yang paling kecil saiznya lebih menggerutu kadang kadang besar ibu jari je pun ada.Rasanya lebih lemak kurang pahit tapi kalau yang macam peria kurang menggerutu tu Fiza tak jalan..hehe.Pokok Peria katak ni pula menjalar dan batangnya lembut.

    Sesi ice breaking dengan peria katak dah selesai.Fiza nak bagi tahu dekat semua yang peria katak ini adalah penawar bagi pengidap penyakit kencing manis.Macam mana peria katak ni berkerja membantu pengidap kencing manis?

    Peria katak bertindak sebagai 'insulin tumbuhan' yang boleh tingkatkan kadar insulin dalam badan supaya paras gula dalam darah terkawal.Apakah kerja insulin ni?.Insulin akan mengubah gula kepada tenaga dalam darah kita.Apabila gula tidak dapat ditukarkan kepada tenaga,seseorang itu akan mengalami paras gula dalam darah yang tinggi dan berlebihan dalam badan.Pengidap kencing manis ini ada masalah kurang tenaga.Pernah kan tengok pengidap kencing manis ini akan pengsan bila lambat suntik insulin atau pengambilan ubat yang tidak teratur.Sebab insulin dalam badan kurang untuk menukarkan gula itu kepada tenaga.jelas kan tuan/puan?

     Golongnan manakah yang perlukan insulin ini?? Ada 3 tahap pengidap penyakit kencing manis ni..dimana ketiga tiga ni kurang penghasilan insulin untuk digunakan dalam badan.

a) Diabetis pertama IDDM (Insulin Dependnent Diabetis Milittus)



-sealalu dihidapi oleh golongan kanak kanak lagi kerana kelenjar pancres tidak dapat hasilkan insulin.Kanak kanak yang dihidapi ini akan bergantung 100% dengan suntikan insulin.

b) Diabetis kedua



-selalu dihidapi oleh golongan biasa oleh kerana kerosakan sel beta yang menghasilkan insulin dalam kelenjar pancres dan juga oleh kerana genetik oleh sejarah kesihatan keluarga.Kelenjar pancres menghasilkan insulin dalam kadar yang kurang/tidak cukup untuk berkerja menukarkan gula kepada tenaga.

c) Diabetis Gestesi



-dihidapi oleh ibu yang sedang hamil sahaja paras gula dalam darah meningkat oleh kerana keperluan insulin oleh bayi lebih memerlukan menyebabkan insulin untuk ibu berkurangan untuk berkerja.Apabila kandungan gula tidak meningkat semasa hamil berkemungkinan besar bayi akan terlebih besar.

     Jadi kesimpulannya,amat amat lah Fiza syorkan untuk pesakit kencing manis dan ibu mengandung mengambil peria katak ini tapi jangan banyak sangat nanti worry uolls dpt contraction teruk pula.Selang selang makan peria tu untuk bantu penghasilan insulin.Bukan untuk yang ada penyakit kencing manis sahaja tau perlu peria katak ni tapi untuk yang tidak mengidap penyakit kencing manis pun di syorkan ambil langkah mencegah sebelum ada.

    Apa lagi kandungan additional peria katak ye?..humm..tadi dah cerita macam macam dan paling utama dengan entry ni tentang kencing manis dan insulin.Apa lagi yang ada dalam peria katak...ha..meh baca.

    Mempunyai kandungan kalori yang sangat rendah iaitu 17 kalori dalam setiap 100g /hidangan sangat sesuai bagi sesiapa yang sedang diet.Tinggi dengan vitamin C yang bagus untuk kulit dan sistem imun badan.Membantu mengurangkan kadar kolestrol dan mencegah sembelit.Mempunyai fiber yang tinggi dan kandungan antioksida yang sangat tinggi.

    Sekarang ni Fiza nak share resepi jus peria katak dan apple hijau pula.Sebab apa fiza pilih resepi ni? Sebab tuan/puan boleh kurangkan rasa pahit peria katak tu sedikit.

Jus Peria Katak dan Apple Hijau



3 biji peria katak saiz sederhana kecil (dibuang biji)
2 biji apple hijau (dibuang biji dan di potong kecil)
300 ml air masak

caranya :-
1.Masukkan Peria katak,Apple dan air masak di dalam mesin pengisar.(tips : jika blander selalu masuk bahan pedas boleh rendamkan dahulu blander dengan air garam supaya air peria tak rasa pedas..hehe..)
2.Selesai mengisar tapiskan air Peria Katak dan Apple kita.
3.Siap dihidangkan Jus Peria Katak dan Apple Hijau kita.

    Peria ni kat Jepun macam snek tau orang Jepun makan sebab itu lah kalau kita lihat golongn tua sampai cecah umur 80-90-an.Macam cerita heroin jepun yang Fiza cerita tadi la..Alahai kalau kita la agak agak nya sanggup tak makan peria katak macam snek??..ada berani..hehe.Tapi selain peria katak ada lagi satu la yang sama dapat membantu masalah kencing manis ni.Khasiatnya yang sama mempunyai antioksida yang tinggi dapat membantu masalah kencing manis ni jua.Nak tahu?..

   Tuan/puan masih ingat lagi entry fiza yang lepas tentang Vivix yang mempunyai kandungan resveratrol dan polyphenol yang tinggi antioksidanya.Entry yang lepas bertajuk Vivix untuk penyakit 3 serangkai.Kandungan resveratrol dan Polyphenol ia membantu masalah kencing manis dengan kandungan antioksidan nya yang tinggi sama seperti peria katak tadi.

contoh 1 : Jika kandungan sesuatu bahan tinggi oksidanya maka sel sel dalam badan kita dioksidakan dengan lebih cepat.Sel badan kita dioksidakan oleh radikal bebas yang akan memberi kesan penuaan yang cepat dan kerosakan sel.Bila sel badan rosak macam mana sel nak buat kerja untuk badan yang normal berfungsi jadi mudah lah mengidap penyakit.

contoh 2 : Apabila kita mengambil makanan tinggi antioksidan nya maka ia akan bertindak menjaga dan melihara serta membaiki sel sel dalam badan kita.Sel dalam badan kita akan berkerja secara normal dan momentum kesihatan kita dapat dikekalkan sentiasa berada di dalam zon selamat.

     Okey..sampai sini sahaja sharing Fiza kali ini..semoga bermanfaat.Pilihan di tangan anda..jika anda rasa anda ada masalah kencing manis mampu amalkan jus peria teruskan pengambilan itu.Tetapi jika tidak sanggup dengan rasa peria anda ada lagi satu pilihan iaitu Vivix Shaklee.

Cara mendapatkan Vivix boleh terus hubungi Fiza di talian 01125567104 / whatsapp Fiza di 0199174095.



                                                                                 
                                                                             

No comments:

Post a Comment